Kako se motivirati za spremembo?

Vsak izmed nas se je že znašel v obdobju, ko je želel narediti spremembo v življenju (npr. zamenjati službo, shujšati, prenehati s kajenjem, ipd.), pa ni vedel kako, poleg tega pa tudi ni bil čisto prepričan, ali bi spremembo sploh naredil. Kako se torej tega lotiti?

Vsaka sprememba zahteva od človeka energijo. Sprememba iz enega v drugo stanje je namreč energetsko potraten proces in zato, da se sprememba zgodi mora človek nabrati dovolj energije za mobilizacijo.

Pri spremembi je ključna motivacija. Da pa bo do spremembe prišlo, je ključno, da se motivacija za spremembo nahaja znotraj vsakega posameznika. Ljudje moramo biti torej notranje motivirani, da kaj spremenimo. Pri tem pa nas pogosto ovira ravno ambivalentnost, ki je praktično obvezna spremljevalka večjih sprememb.

Pri ambivalenci gre za to, da se ob razmisleku o spremembi vedno oglasita dva dela. Prvi, ki si spremembe želi, in drugi, ki si je ne. Na eni strani sedi »angelček«, ki osebo nagovarja v smeri spremembe, za katero vedo, da je zanjo dobra, na drugi pa »hudiček«, ki jo nagovarja, naj vztraja v stanju, v katerem je bila do sedaj. Da bo sprememba uspešna, je izredno pomembno, da poleg »angelčka« upoštevamo in slišimo tudi »hudička«, saj bo takrat, ko se bo prenehal boriti za svoj obstoj oz. bo dobil novo vlogo, sprememba mnogo lažja.

Pri načrtovanju spremembe si je potrebno vzeti čas za razmislek. V tem razmisleku je pomembno, da človek posveti dovolj pozornosti štirim pomembnim elementom, ki lahko pripomorejo k jasnejši sliki ter morebitni povečani motivaciji za spremembo.

Prvi element je želja. Pomembno je, da se človek vpraša, kako bi si želel, da se stvari spremenijo, kaj mu v trenutni situaciji ni všeč, kako vidi, da se lahko stvari spremenijo v enem letu in ali bo takrat slika drugačna ter na kakšen način.

Drugi element je zmožnost. Ko se nekdo že odloči, da nekaj naredi, je pomembno, da ve, kako ter kaj je lahko prvi korak k spremembi; kako samozavesten je, da to stori in ali so možnosti izvedbe realno uresničljive.

Ni vedno lahko, vendar se je potrebno vprašati, kaj so tisti majhni koraki, ki se jih nekdo vseeno lahko loti. Majhni uspehi namreč tlakujejo pot tistim večjim.

Tretji element so viri. Pomembno se je ponovno vprašati, zakaj si sploh želite spremembe, kaj bo dobrega v tej spremembi, zakaj ne morejo iti stvari naprej, tako kot so se odvijale do sedaj, kaj so trije najboljši razlogi, ki predstavljajo motivacijo k spremembi.

Zadnji element predstavljajo naše potrebe. Vsak lahko pri sebi razmisli, kaj je potrebno/nujno, da se spremeni ter v kolikšni meri je to zanj pomembno.

Pot do spremembe je mnogokrat malce daljša in bolj vijugasta, kot si bi želeli. Ni pa nemogoča. Včasih potrebujemo malce več potrpljenja, predvsem pa je pomembno, da smo na poti nežni s sabo. Splača se vztrajati, tudi če nam kdaj spodleti. Pomembno pa je vedeti, da vam na poti doseganja sprememb lahko vedno nekdo pomaga.

Če ste se tudi vi znašli pred željo, da bi bilo potrebno nekaj spremeniti, pa ne veste kaj ali kako, vam lahko pri tem pomaga tudi individualno svetovanje ali psihoterapija.

Anja Mihevc

 

Literatura: Miller, W. R., Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: helping people change. New York: The guilford press.

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s